روانشناسیسبک زندگی

چگونه برای خود مرزهای امن ایجاد کنید؟

ایجاد مرزهای ایمن

وابستگی های عاطفی معمولا روابط را تحقق ناپذیر و چالش برانگیز می کند، اگر به صورت مداوم برای شریک عاطفی خود فداکاری می کنید و تمام انرژی خود را صرف نیازهای شریک زندگی خود می کنید،ممکن است فرد وابسته ای باشید.

حتی برای یک فرد بالغ نیاز انسجام با فرد دیگر دشوار است. در تلاش برای حل وابستگی های عاطفی ناسالم از دوران کودکی، یک فرد وابسته به مدار معمولاً به دنبال رابطه ای است که وضعیت ایده آل وابستگی را فراهم کند.

با این حال، سبک دلبستگی ناسالم اغلب منجر به پریشانی عاطفی دائمی، اضطراب و افسردگی می شود. همچنین، وابستگی مداری در یک رابطه می تواند مشکلاتی مانند اختلالات خوردن، اعتیاد به الکل و اعتیاد به مواد مخدر را ایجاد کند.

وابستگی یک مشکل روانی نیست بلکه یک عادت رفتاری ریشه دار است که می تواند با مراقبت از خود و پشتیبانی مدیریت شود. در یک رابطه وابسته، مرزها تار شده و با هم ترکیب می شوند. ایجاد مرزهای ایمن برای غلبه بر وابستگی و همجوشی در یک رابطه حیاتی است.

چگونه مرزهای سالم را تعیین کنیم؟

برای بهبود مقاومت و تقویت استقلال و عزت نفس، باید مرزهای فردی، عاطفی ذهنی، جسمی و روحی خود را تقویت کنید.

  • محدودیت های خود را تنظیم کنید به شریک زندگی خود بگویید که شما چه هستید و از چه چیزی راحت نیستید. سعی کنید مسئولیت احساسات و نیازهای شریک زندگی خود را بر عهده نگیرید. خودآگاهی را تمرین کنید و احساسات خود را تنظیم کنید. به خودتان اجازه دهید وقتی همسرتان احساس نارضایتی می کند، احساس گناه نکنید.
  • قاطعانه عمل کنید
    هنگام بیان نیازها ، افکار و احساسات خود مستقیم باشید. تمرین کنید که “نه” بگویید و خود را به روشی ادعایی اما محترمانه بیان کنید. بیاموزید که مسئولیت پذیرانه زندگی کنید، نه در گناه.
  • مراقبت از خود را اولویت خود قرار دهید
    نیازهای خود را بشناسید و راههای برآوردن آنها را پیدا کنید. حتماً به اندازه کافی بخوابید و به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید. روزانه ورزش کنید و سرگرمی هایی را بیابید که به تنهایی لذت ببرید. به شریک زندگی خود بگویید که برای خودتان به زمان و مکانی نیاز دارید و در این مورد احساس گناه نمی کنید.
  •  ابراز قدردانی کنید مطالعات نشان داده است که ابراز سپاس می تواند به طور قابل ملاحظه ای باعث بهبود رفاه و زندگی ما شود. هر روز بر شمردن نعمت های خود تمرین کنید – تحقیقات نشان می دهد که تمرین قدرشناسی به شما کمک می کند احساسات مثبت بیشتری را تجربه کرده و عزت نفس خود را بهبود ببخشید.
  • تصدیق های مثبت را تمرین کنیداگر می خواهید مرزهای سالم ایجاد کنید ، با ضمیر ناخودآگاه خود شروع کنید. ناخودآگاه خود را با جملات مثبت در مورد خودتان تغذیه کنید. اظهارات یا تأییدهای مثبت می تواند به شما کمک کند تا بر افکار خود ویرانگر غلبه کنید و ذهن ناخودآگاه خود را مجدداً برنامه ریزی کنید تا مثبت نگری را در زندگی خود جذب کنید.
  • مراقبه ذهن آگاهی را تمرین کنید ورزش ذهن آگاهی می تواند به شما در کاهش استرس ، بهبود روحیه و افزایش خوش بینی کمک کند. علاوه بر این ، ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا روی افکار مثبت متمرکز باشید ، اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید.
  • به دنبال پشتیبانی باشید مشاوره برای وابستگی به شخص می تواند به شما کمک کند مرزهای  را مشخص و تعیین کنید، بر روی باورهای غلط خود کار کنید و باورهای مثبت تری را جایگزین آنها کنید.

به خاطر داشته باشید که تغییر نمی تواند یک شبه اتفاق بیفتد. گام های کوچک بردارید ، به دنبال پشتیبانی باشید و به تمرین ادامه دهید. برای حفظ محدودیت های سالم ، باید باور داشته باشید که این مرزها برای رفاه و شکوفایی شما لازم هستند و هر روز برای حفظ آنها سخت کار می کنید.

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن