روانشناسی کودک

۱۱ نکته برای والدین کودکان مبتلا به اختلال وسواس جبری(OCD)

اگر والدین کودکی با اختلال وسواس اجباری (OCD) هستید، بدون شک در هر روز ترکیب خاصی از احساسات را تجربه خواهید کرد. کودک کوچک شما ممکن است مدتها وسواس و اجبارهای خود را از شما پنهان کرده و باعث احساس گناه شما شود که چرا زودتر به فرزندتان کمک نکرده اید. و از آنجایی که OCD می تواند به طور قابل توجهی در توانایی فرزند شما برای انجام کارهای اساسی روزانه تداخل ایجاد کند ، ممکن است بعضی اوقات احساس ناامیدی شدید کنید ، به ویژه اگر   ترس کودک خود را دور از ذهن و بی اساس بدانید.

مطمئن باشید تمام احساسات شما به عنوان یک والد  طبیعی است ، شما تنها نیستید و هیچ یک از اینها تقصیر شما نیست. OCD یک اختلال مزمن سلامت روانی است و گرچه هیچ درمانی شناخته شده وجود ندارد ، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به کودک در زندگی عادی خود انجام دهید.

اگر می خواهید بدانید که چگونه به کودک مبتلا به OCD در خانه کمک کنید ، ما ۱۱ نکته را ارائه می دهیم که مطمئناً شما را در فرآیند بهبود یاری می دهد:

اختلال OCD چیست؟

بسیاری از ما اصطلاح “OCD” را با کمال گرایی برابر می دانیم، OCD امری ست که به طور معمولی در تعاملات روزمره ما استفاده  می شود. ما اغلب می شنویم که مردم درباره “وسواس” یا واقعیت “OCD” بودنشان درباره برخی موارد صحبت می کنند ، مانند نحوه تا زدن حوله هایشان یا اینکه باید قبل از خواب دوباره درب قفل شده را بررسی کنند.

چیزی که افراد کمی متوجه می شوند این است که اختلال وسواس فکری عملی اختلالات بهداشت روان است که می تواند – و اغلب اوقات – به حدی شدید می شود که عملکرد روزمره فرد را مختل می کند. OCD مزمن است و به عنوان یک اختلال اضطراب در DSM-IV طبقه بندی می شود.

فرد مبتلا به OCD در چرخه وسواس و اجبار گیر می کند  که می تواند بسیار وقت گیر باشد و از مشارکت وی در کارهایی که دوست دارد جلوگیری کند.

وسواس به افکار ، تصاویر و انگیزه های ناخواسته / ناراحت کننده که باعث اضطراب و ناراحتی می شوند اشاره دارد ، مانند:

  • ترس از آلودگی
  • ترس از آسیب (به خود یا دیگران)
  • نیاز به نظم و کمال
  • افکار نامناسب
  • ترس از دست دادن کنترل

اجبارها:به رفتارها و افکار تکراری / تشریفاتی اشاره می کنند که فرد برای کاهش وسواس خود انجام می دهد ، از جمله:

  • شستشو / تمیز کردن
  • چک کردن
  • تکرار شونده
  • شمارش، لمس کردن ، و غیره
  • پرهیز کردن
  • تنظیم ،ترتیب،مرتب سازی
  • تثبیت کردن

* لطفا توجه داشته باشید که این لیست جامعی نیست. اگر مشکوک هستید کودک شما مبتلا به OCD است ، مهم است که برای تشخیص صحیح با یک پزشک معتبر مشورت کنید.

علت ایجاد اختلال OCD چیست؟

متأسفانه، دانشمندان هنوز دقیقاً نمی دانند که چه عواملی باعث وسواس می شود ، اما شواهد نشان می دهد عوامل بیولوژیکی و محیطی در ایجاد این عوامل موثر هستند. به نظر می رسد OCD وراثتی است و عوامل محیطی مانند از دست دادن شخص عزیزی، بیماری و سو استفاده می توانند علائم OCD را در کودکان و بزرگسالان تحریک یا تشدید کنند.

علائم OCD در کودک چیست؟

کودکان اغلب از  وسواس خجالت می کشند و اغلب قبل از اینکه والدین یا معلمین متوجه ترس و رفتارهای آیینی خود شوند، مدتی در سکوت رنج می برند. افراد مبتلا به OCD اغلب می دانند که ترس آنها بی اساس است و ممکن است برای دیگران احمقانه به نظر برسد ، اما وسواس فکری آنها اضطراب قابل توجهی ایجاد می کند که تنها با انجام اعمال جبری می تواند کاهش یابد.

علائم خاصی وجود دارد که باید برای تشخیص اختلال وسواس اجباری رعایت شود  و این فقط توسط یک متخصص معتبر تکمیل و تأیید می شود – اما هدف این مقاله، لیستی از علائمی ست که میتوانید به فرزند خود کمک کنید:

  • ناتوانی در مشارکت و لذت بردن از فعالیتهایی که او مشتاقانه است
  • مشکل در تمرکز در مدرسه
  • ناتوانی در تصمیم گیری
  • طولانی تر از حد معمول برای انجام فعالیت های ساده ، مانند لباس پوشیدن ، مسواک زدن یا تکمیل تکالیف
  • نیاز به چیزهای عالی و خشم و عصبانیت بسیار وقتی که همه چیز “درست نیست”
  • ترس از میکروب و / یا بیمار شدن
  • شستن بیش از حد دست و / یا استحمام
  • باید مرتباً موارد را بشمارید ، ضربه بزنید ، لمس کنید

همچنین ممکن است متوجه شوید که فرزندتان در طول روز برخی از مراسم را انجام می دهد یا اینکه نیاز به “درست” بودن کارها را نشان می دهد تا کودک احساس امنیت و راحتی کند.

چگونه به کودک مبتلا به OCD در خانه کمک کنیم

کشف چگونگی کمک به کودک مبتلا به OCD در خانه بسیار دشوار است ، اما نکات زیر قطعاً به شما کمک می کند. بخاطر داشته باشید که این ایده ها جایگزین درمان حرفه ای نیستند و تصور کنید که قبلاً با یک متخصص آموزش دیده مشورت کرده اید و برنامه هایی برای کمک به کودک خود در نیازهای فردی خود دارید.

خود را آموزش دهید.

 اگر می خواهید بدانید که چگونه به کودک مبتلا به OCD در خانه کمک کنید ، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که خود را در مورد تشخیص کودک آموزش دهید. هرچه درک درستی از مبارزات کودک خود داشته باشید ، راهبردی کردن راه های کمک به او در خانه و فراتر از آن آسان تر خواهد بود.

سرپوشی این اختلال، وانمود کردن اینکه چالش های کودک شما وجود ندارد و یا خود را در  تشخیص سرزنش کنید، به هیچ وجه، کمکی به کودک شما نخواهد کرد. هرچه زودتر به سطح پذیرش برسید و خود را به اطلاعاتی که برای کمک به رشد فرزندتان نیاز دارید مجهز کنید  بهتراست با پزشکان و معلمان فرزند خود صحبت کنید، در اینترنت تحقیق کنید، به گروه های پشتیبانی بپیوندید و تا آنجا که ممکن است مطالعه کنید.

فرزند خود را آموزش دهید. 

روش دیگر که اغلب برای کودک مبتلا به OCD  صریح و صادق بودن در مورد وضعیت خود است. البته ، ممکن است کودک شما خیلی کوچک باشد و درک کامل OCD نداشته باشد، اما اگر کودک شما با افکار وسواسی و تشریفات اجباری دست و پنجه نرم می کند ، احتمالاً بسیار آگاه است که مسئله کاملاً درست نیست.

فرزند شما به احتمال زیاد متوجه می شود که همسالانش از ترس یکسانی برخوردار نیستند یا رفتارهای مشابهی را برای جستجوی ایمنی انجام نمی دهند و ممکن است با دانستن دلیل اختلافاتش آرامش پیدا کند.

پذیرای گزینه های مختلف درمانی باشید.

در حالی که هیچ درمانی شناخته شده برای اختلال وسواس وجود ندارد ، گزینه های درمانی وجود دارد که می تواند به کودکان (و بزرگسالان) کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه علائم خود را کنترل کنند و دارو می تواند در کاهش اضطراب و تحمل درمان مفید باشد.

تمام گزینه ها را با پزشک کودک خود در میان بگذارید، درباره جوانب مثبت و منفی هر یک تحقیق کنید و بر اساس مصلحت فرزندتان تصمیم بگیرید. به یاد داشته باشید که OCD یک اختلال مزمن سلامت روان است که می تواند به طور قابل توجهی در عملکرد روزانه کودک شما تداخل ایجاد کند و مراقب باشید که تصورات قبلی راجع به بیماری روانی قضاوت شما را مخدوش و مانع کمک به کودک خود کنید.

مطمئن شوید همه افراد مرتبط با کودک شما از این امر آگاه هستند.

به محض این که تشخیص و گزینه درمانی برای شما فراهم شد، مهم است که اطمینان حاصل کنید همه افرادی که از کودک شما مراقبت می کنند در یک خط قرار دارند تا موفقیت درمان حاصل شود. به عنوان مثال، اگر درمانگر کودک به شما گفت که در تشریفات( روش های مخصوص خودش) کودک خود قرار نگیرید، باید مطمئن شوید که همه مراقبان زندگی کودک شما همین کار را برای پیگیری مداوم انجام می دهند.

اطمینان حاصل کنید که خانه شما مکانی امن است که کودک شما می تواند وسواس و اجبارهای خود را با شما در میان بگذارد. هرچه صداقت وی بیشتر باشد ، برای شما و تیم درمانی وی آسان تر خواهد بود که درک کنیم که چه چیزی اختلال وسواس فکری وی را به وجود می آورد و بهترین روش درمانی چیست.
OCD می تواند برای کودکان و بزرگسالان بسیار تنهایی و منزوی کننده باشد – نیازی به گفتن نیست که  چقدر می تواند ترسناک باشد -این مسئله باعث می شود که کودک شما جایی برای خودش داشته باشد بیش از هر زمان دیگری مهم است.

کودک خود را فعال نکنید. 

اگرچه تماشای احساس اضطراب شدید در کودک و ایجاد وسوسه انگیز تسلیم شدن و ایجاد اطمینان و یا شرکت در مناسک او ، ممکن است آزار دهنده باشد، اما مهم است که از انجام این کار خودداری کنید. اگرچه ترس کودک شما ممکن است در کوتاه مدت به او کمک کند تا احساس اضطراب کند ، اما در واقع در طولانی مدت علائم کودک را به طور منفی تقویت می کند. برای فرزندتان توضیح دهید که اجازه نمی دهید OCD وی بر خانه شما حکمرانی کند و محکم و ثابت قدم باشید.

قبل از صحبت فکر کنید.

OCD می تواند برای کل خانواده بسیار دشوار و اغلب ناامید کننده باشد و مواقعی پیش می آید که احساسات شما بهترین نتیجه را از شما می گیرند. در این مواقع است که شما باید در برخورد با کودک خود بسیار متفکر و هدفمند باشید. اگرچه ترس کودک شما – و یا نیاز او به انجام تشریفاتی برای له کردن این ترس – احمقانه به نظر می رسد ، اما باید به خاطر داشت که این ترس برای او بسیار واقعی است. رفتارها و عواطف کودک شما برای ناراحتی شما و خراب کردن روز شما نیست و او احتمالاً به شما هیچ چیز نمی دهد که دچار OCD نشود. با ایجاد ناامیدی ۵ دقیقه وقت بگذارید و خودتان را بسازید و در روزهایی که ناراحت می شوید ، وقت بگذارید و بعد از آرام شدن اوضاع را با کودک خود در میان بگذارید تا ۲ نفر بتوانید استراتژی های مغز را به ذهن متبادر کنید برای اطمینان از اینکه تاریخ تکرار نمی شود

افکار ترسناک را به چالش بکشید. 

هنگامی که کودک شما احساس اضطراب می کند و / یا او را مجبور به انجام یک رفتار اجباری می کنید ، برای صحبت کردن در این مورد وقت بگذارید و افکار و احساساتی را که دارد به چالش بکشد تا بتوانید مکالمه را تغییر دهید. درمانگر کودک شما احتمالاً راهکارهایی برای کمک به شما در انجام این کار بر اساس ترس و نگرانی خاص کودک شما دارد.

از تقویت کننده مثبت استفاده کنید.

تقویت یک تکنیک افسانه ای است که وقتی کودک رفتارهای مشکل آفرینی مانند اجبارها و تشریفات را نشان می دهد ، به کار می رود و در حالی که هر دو شکل مثبت و منفی تقویت می توانند به خودآموزی کودکان کمک کنند، تحقیقات نشان می دهد تقویت مثبت – عمل پاداش دادن به کودک هنگامی که یک رفتار دلخواه را به عنوان وسیله ای برای افزایش احتمال تکرار مجدد این رفتار انجام می دهد موثرترین است.

نمودارهای برچسب یک شکل تقویت کننده مثبت ساده و در عین حال مو ثر است که می تواند برای کودکان بسیار تحریک کننده باشد و من شما را تشویق می کنم که برای تهیه یک نمودار رفتاری خوب با درمانگر کودک خود کار کنید تا بدانید که برای کدام رفتارها باید پاداش دهید.

مواجهه درمانی را با پزشک کودک خود در میان بگذارید. 

برای کسانی که آشنایی ندارند ، Exposure Therapy (ET) نوع خاصی از رفتار درمانی شناختی است که می تواند برای کسانی که با ترس یا ترس هراس خاصی دست و پنجه نرم می کنند بسیار مفید باشد. این عمل معمولاً در طی یک دوره ۱۲ تا ۱۶ جلسه ای انجام می شود و به منظور به چالش کشیدن رفتارهای “فرار / اجتناب” است که هراسهای پشت ترس خاصی را حفظ و تشدید می کند.

ET معمولاً توسط یک درمانگر مواجهه آموزش دیده انجام می شود ، اما ارزش آن را دارد که با یک درمانگر کودک خود مکالمه کنید تا مشخص شود که چگونه می توانید از این نوع درمان در خانه حمایت کنید.

آنجا باش

آخرین نکته من برای کسانی که می خواهند بدانند چگونه به کودک مبتلا به OCD در خانه کمک کنند حضور در آنجا است. OCD یک مسئله کاملاً واقعی ، منزوی کننده ، ترسناک و دشوار برای هر کسی است که می تواند با آن کنار بیاید.

برای کودک کوچک مهم است که مکانی امن داشته باشد که بتواند در آن باز و صادق باشد ، و بداند که شما همیشه در کنار او هستید.

***اگر به دنبال نکاتی برای کمک به شما در درک چگونگی کمک به کودک مبتلا به OCD در خانه هستید ، امیدوارم ایده های این پست برای شما مفید واقع شود. به یاد داشته باشید که پذیرش اولین قدم برای رسیدن به هر برنامه درمانی موفقیت آمیز است و هرگز نقش بزرگی که در بهبود فرزندتان دارید را نادیده نگیرید.***

 

 

نمایش بیشتر

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن