اخبارروانشناسی

با چهار نوع از اضطراب اجتماعی آشنا شوید

دیوید موسکوویچ، روانشناس از دانشگاه واترلو در کانادا، درک جدیدی از اضطراب اجتماعی را ارائه داده است.

موسکوویچ پیشنهاد می کند که به جای تلاش برای طبقه بندی اضطراب اجتماعی خود بر اساس نوع وضعیتی که از آن می ترسید (به عنوان مثال سخنرانی در جمع، اجتماع، گفتگوی رو در رو ) آن را به چهار نوع مختلف اضطراب اجتماعی طبقه بندی کنید

آنچه موسکوویچ پیشنهاد می کند این است که شما می ترسید “نقص آسیب زا” درباره خودتان برای افراد دیگر آشکار شود.

چهار نقص آسیب زا که باعث ایجاد اضطراب اجتماعی در شما می شود:

  1. نقص در مهارت های اجتماعی
  2. از آشکار شدن علائم اضطراب در برابر دیگران می ترسید
  3. نقص در ظاهر خودتان
  4. نقص در شخصیت

نقص در مهارت های اجتماعی

اگر از اینکه  نقص های شما آشکار شود احساس ترس می کنید باعث ایجاد مشکل در مهارت های اجتماعی شما می شود. ممکن است احساس کنید که مرتکب یک خطای اجتماعی می شوید اما شاید فقط مهارت مکالمه ندارید.

مواردی که افراد درباره آن احساس نگرانی می کنند:
  • ایجاد لکنت
  • حرفی برای گفتن ندارند.
  • کودن دیده شوند.
  • افراد مکالمه با آنها را کوتاه کنند.
  • به اندازه کافی جذاب نیستند.

تحقیقات نشان می دهد علت ترس بیشتر به این دلیل ایجاد می شود که شما توسط دیگران ارزیابی شوید. ترس از ارزیابی شما را از گفتگو با دیگران منع می کند. برای حل این مشکل دو راه حل وجود دارد:

  1.  ممکن است لازم باشد مهارت های اجتماعی خود را ارتقا دهید اما به یاد داشته باشید شما بدترین منتقد درباره خودتان هستید و احتمالا از آنچه که فکر می کنید بهتر عمل می کنید.
  2. روی الگوهای فکری منفی خود فکر کنید و بارها ذهن خوانی را تمرین کنید و بارها به این فکر کنید که چه اهمیتی دارد که دیگران درباره شما چگونه فکر می کنند

ترس از ایجاد اضطراب

ممکن است از اینکه دیگران علائم اضطراب را در شما ببیند، مضطرب شوید. این نوع فکر اضطرابی، علائم اضطرابی شما را حتی بدتر می کند. حتی ممکن است کارهایی را انجام دهید تا علائم اضطراب در شما مخفی شود مثل:

  • صورت خود را با دست یا موهای خود بپوشانید
  • پوشیدن لباسی که عرق شما را مخفی کند
  • محکم گرفتن اشیا برای جلوگیری از لرزش دست ها

در نهایت باید بدانید تلاش برای کنترل اضطراب آن را وخیم تر می کند. اگر دچار هراس در جمع شدید از تکنیک حساسیت زدایی سیستماتیک( در مقاله های بعد به آن می پردازیم، استفاده کنید.) این تکنیک شامل یادگیری چگونگی آرامش بدن در مواقع اضطرابی است.

اضطراب در مورد ظاهر خودتان

آیا شما به طور مداوم نگران قضاوت دیگران در مورد ظاهر خودتان هستید، ممکن است در این اضطراب به موارد زیر فکر کنید:

  • لباس نامناسب پوشیده اید
  • خود را زشت ارزیابی کنید
  • موهای شما بهم ریخته است
  • اضافه وزن دارید
  • پوست بدی دارید

تحقیقات به ما می گویند افراد دارای اضطراب اجتماعی تصویر بدنی خود را تحریف می کنند و احساس می کنند جذابیت کمتری دارند.

به یاد داشته باشید همین خود گویی های منفی باعث اضطراب شما می شود و البته که شما نمی دانید که دیگران درباره شما چه فکر می کنند. گاهی تلاش بیشتر برای پوشاندن نقص خود باعث توجه بیشتری نیز می شود.

اضطراب در مورد شخصیت

اگر نگران این هستید که شخصیت ضعیف شما توسط دیگران کشف شود به احتمال زیاد در خصوص شخصیت خودتان دچار اضطراب هستید. ممکن است به موارد زیر فکر کنید:

  • تو خسته کننده ای
  • شوخ طبع نیستی

تحقیقات نشان داده است که افراد دارای اضطراب اجتماعی، باور دارند که ویژگی های شخصیتی منفی دارند.

 

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن